Basketbalové tenisky měly vliv na hru i kulturu už před příchodem Michaela Jordana, ale s rokem 1985 se všechno změnilo. První model Air Jordan I porušoval pravidla ligy, zaujal fanoušky a odstartoval novou éru tenisek jako módního i marketingového fenoménu. Co dřív bývala čistě výbava pro sportovce, se teď stalo celosvětovým symbolem stylu a byznysu.
Basketbalové tenisky na počátku
Dřív než svět pobláznily Jordany, psaly se dějiny basketbalových tenisek mnohem skromněji, ačkoliv se stejným cílem: spojit výkon, styl a jméno. Hned na začátku 20. století běhali hráči po palubovkách v plátěných botách s gumovou podrážkou. Konkrétně v roce 1917 pak přišla značka Converse s modelem All-Star, který se stal pravděpodobně vůbec nejdéle vyráběnou basketbalovou teniskou v celé historii.
Zásadní zlom pak přišel v roce 1934, kdy do designu modelu All-Star přidali jméno Chucka Taylora, bývalého basketbalisty a později obchodníka, který tyto v zásadě úplně první „signature boty“ propagoval po celé Americe. Následně je prakticky až do 70. let nosila většina profesionálů i širší veřejnosti.
V 50. letech ale do hry vstoupila konkurence. Značka PF Flyers, sídlící stejně jako Celtics v Bostonu, totiž uzavřela partnerství s rozehrávačem Bobem Cousym a výsledkem byly basketbalové tenisky s jeho podpisem uvnitř, plátěným svrškem a vulkanizovanou podrážkou. A ačkoliv byly svým designem nápadně podobné Converse teniskám, tak jejich úspěch byl ohromný, jelikož hned v prvním roce se prodalo 14 milionů párů. Ukázalo se tak, že spojení hvězdného jména s botou má obrovský komerční potenciál.
Následně 70. léta přinesla poněkud barevnější paletu a zároveň mnohá nová jména. Kupříkladu Adidas podepsal smlouvu s Kareemem Abdulem-Jabbarem, jedním z nejdominantnějších pivotů historie. Puma vsadila na stylového Welta „Clyda“ Fraizera z Knicks, jehož boty Clyde se staly módním hitem i mimo palubovky. A na scénu se dostalo i Nike, které roku 1973 představilo svůj první basketbalový model Nike Blazer, pojmenovaný po týmu z Portlandu. Byly lehké, moderní a rychle si našly cestu do ulice i do šaten hráčů.
Basketbalové tenisky, které změnily hru: Jordan, Nike a rok 1985
Skutečný zlom v historii basketbalových tenisek přišel v roce 1984. Nike tehdy podepsal pětiletý kontrakt s mladičkým Michaelem Jordanem a to hned za 2,5 milionu dolarů. Na tu dobu nevídaná částka, zvlášť u nováčka v NBA. Jenže právě tahle „sázka na nejistotu“ nakonec změnila pravidla hry nejen na hřišti, ale i v marketingu.
Nike tehdy v basketbalovém světě pořád spíš tápal a potřebovala zásadní impuls. Vše vsadila na novou řadu Air a v roce 1985 přišla s modelem Air Jordan I. Odhady byly skromné, tři miliony dolarů za tři roky. Výsledek? Už během prvního roku vygenerovaly tyhle basketbalové tenisky 126 milionů dolarů.
Červeno-černá varianta AJ1 navíc přitáhla pozornost i mimo palubovky. Podle pravidel NBA měla mít obuv alespoň 51 % bílé barvy, což tahle kombinace nesplňovala. Liga za to Jordanovi každé utkání účtovala pokutu 5 000 dolarů. Nike to ale neřešil, spíš naopak, jelikož z celé situace udělala výborný příběh o „zakázaných“ botách, který zafungoval dokonale.
Air Jordan se během chvíle staly víc než jen basketbalovými teniskami. Symbolizovaly styl, odvahu i chytrý byznys. Každý nový model byl událostí a značka Jordan se mezitím prakticky osamostatnila, například v roce 2018 vydělala tato obuv společnosti Nike přes 2,8 miliardy dolarů.
Basketbalové tenisky jako status. Každá hvězda chtěla vlastní pár
Úspěch Air Jordan I byl tak ohromující, že změnil celé uvažování o sportovní obuvi. Z basketbalových tenisek se rázem stal byznysový artikl. A každý další výrobce chtěl mít svou vlastní hvězdu.
Už rok po debutu Air Jordan I se do hry zapojila značka Converse, která ve své kampani Choose Your Weapon postavila proti sobě tehdejší dvě největší osobnosti ligy, Larryho Birda a Magica Johnsona. Oba nosili model Converse Weapon v barvách svého týmu, a i když nešlo o signature obuv, reklama využívající jejich rivalitu pomohla Converse upevnit svou pozici na trhu.
V roce 1991 zase zabodoval Reebok s modelem Pump. Nešlo sice o boty vytvořené pro konkrétního hráče, ale mladý dunker Dee Brown si je před slavnou smečí v soutěži Slam Dunk Contest demonstrativně napumpoval a celý svět si tyto tenisky okamžitě zapamatoval.
Basketbalové tenisky se rychle měnily v individuální značky. V devadesátých letech začaly vznikat první opravdu osobní modely – Kobe Bryant debutoval v roce 1997 s Adidas KB8, Shaquille O’Neal měl svou řadu Shaq Attack, a obuv se začala stále víc spojovat s identitou hráče.
Na začátku nového tisíciletí Nike nečekal a ulovil další budoucí hvězdu. Psal se rok 2003, LeBron James měl teprve osmnáct a ještě předtím, než vůbec vkročil na palubovku NBA, podepsal se značkou sedmiletou smlouvu za 87 milionů dolarů. Sázka na talent se vyplatila. První model jeho bot, Nike Air Zoom Generation, vzbudil obrovský zájem a odstartoval úspěšnou sérii, která se v následujících letech rozrostla na více než dvacet generací. A partnerství rostlo dál, když si v roce 2015 LeBron plácl s Nike znovu, tentokrát natrvalo. Hodnota doživotní smlouvy se odhaduje na více než miliardu dolarů.
Dwyane Wade na to šel jinak. V roce 2012 překvapil, když dal sbohem americkým značkám a podepsal smlouvu s čínskou firmou Li-Ning. Zpočátku to znělo jako risk, ale Wade si šel vlastní cestou. Vybudoval si vlastní kolekci Way of Wade a nakonec se mu tah vyplatil. O šest let později s Li-Ningem uzavřel doživotní smlouvu a stal se jedním z prvních hráčů NBA, kteří spojili jméno s globální značkou mimo Spojené státy.
Podobně silný vliv měli i další hráči. Kevin Durant, Kyrie Irving nebo Paul George si udrželi vlastní úspěšné modely, ale jeden z největších zásahů přišel v roce 2015. Tehdy Stephen Curry obul tenisky značky Under Armour, model Curry One, a zároveň dovedl Golden State Warriors k mistrovskému titulu. Pro značku, která do té doby neměla v basketbalu velké jméno, to znamenalo průlom. Tržby vystřelily nahoru a Curryho podpisová řada se stala klíčovou součástí její identity.
Dnes už téměř každý talentovaný nováček přichází s očekáváním vlastního modelu. Zion Williamson i Ja Morant podepsali se značkami smlouvy na signature boty prakticky hned po vstupu do NBA. Výrobci totiž vědí, že silná značka hráče může přinést obrovské výnosy, a taky to podle toho vypadá. Odhaduje se, že globální trh s basketbalovými teniskami překročí do roku 2026 hranici 100 miliard dolarů ročně.
Z původně ryze sportovní potřeby se tak stal symbol statusu, marketingový nástroj i stylová ikona. Basketbalové tenisky dnes určují nejen trendy na hřišti, ale i mimo něj.
Od plátěnek po kult. Jak basketbalové tenisky změnily svět
Začínalo to plátěnou botou s gumovou podrážkou. Dnes jsou z toho vysoce sofistikované modely s vlastní technologií odpružení, aerodynamickými tvary a cenovkou, která může klidně přesáhnout tisíc dolarů. Basketbalová obuv urazila od časů Converse All-Star pořádně dlouhou cestu a stala se něčím mnohem větším než jen vybavením na hřiště.
Z boty se stal statement a někdy i investice. Limitované edice tenisek, ať už jde o retro modely původních Jordanů, nebo o nové barevné variace signature bot současných hvězd, mizí z regálů během minut. Fanoušci a sběratelé na ně stojí fronty a na sekundárním trhu neváhají zaplatit i několikanásobek původní ceny. Odhaduje se, že jen v USA může trh s přeprodejem tenisek do roku 2030 vyrůst až na hodnotu 30 miliard dolarů.
Tenisky dnes propojují sport, módu i popkulturu. NBA hráči si často berou na každý zápas jiné boty. Jejich výběr sledují nejen módní blogy, ale i specializované basketbalové servery. Na nohou se střídají jak nesmrtelné klasiky, tak nejnovější modely hráčů jako Giannis Antetokounmpo, Luka Dončić nebo Jayson Tatum. Dalo by se říct, že každá teniska má svůj příběh a každý další zápas může být premiérou nového modelu.
Tenhle příběh totiž neskončil. Basketbalové tenisky nejsou relikvií minulosti. Jsou živým fenoménem, který se vyvíjí spolu s hrou. A co přijde dál? To je otázka, kterou si nekladou jen designéři a marketingová oddělení, ale i fanoušci po celém světě. Protože někdy nejde jen o to, co v těch botách dokážete. Ale i o to, jak u toho vypadáte.